Delen

Gero

De Gerofabriek is opgericht door Marius Gerritsen in 1912, lid van de bekende zilverfamilie Gerritsen. Samen met Henri Simonis was hij in de beginjaren directeur. Hoewel Gero spoedig na de oprichting te maken kreeg met de gevolgen van de Eerste wereldoorlog werd de collectie toch uitgebreid en werden er naast het bestek allerlei gebruiksvoorwerpen gemaakt in Gero-zilver (verzilverd) en Gero-alpacca. Zodoende werden grote groepen van de bevolking in staat gesteld tafelcouverts en voorwerpen zoals serviezen, rookstellen, vazen en schalen aan te schaffen van een goed, Nederlands fabricaat, imitatie-zilver.

Na enige tijd verlaat Marius Gerritsen Gero en begint in Zeist een nieuwe fabriek in imitatie-zilver, die hij Sola noemt.

Gero verzilverd

Gedurende het bestaan van de Gerofabriek hebben ze er een groot aantal legeringen gebruikt. De fabriek maakte haar producten in nieuw-zilver (geen echt zilver), ook wel alpacca genoemd en in verzilverd wit-metaal, het zogenaamde Gero-zilver (verzilverd). Alpacca, waar de lepels en vorken van werden vervaardigd, is een legering van koper, nikkel en zink en bevatte in het geheel geen zilver. Het grote nadeel van deze legering was dat het snel aanslag vertoonde en daarom werd over alpacca een chroomlaag aangebracht. Zo ontstonden Gromalcaproducten. Daarnaast maakte de Gero ook tinnen voorwerpen, Gero-tin genoemd.

In de begin jaren was Gero heel succesvol, het verzilverde bestek was dan ook van uitstekende kwaliteit. Het verzilverde bestek werd gemerkt met Gero 90 of Gero 100. De getallen 90 of 100 geven de dikte aan van de verzilvering, het bestek is gemaakt van een onedel basismateriaal met een laagje zilver. 100 Staat voor 100 gram zilver over 24 delen bestek.

Bij bruidsparen in het midden van de 20ste eeuw was een verzilverde cassette van Gero een hartwens die vaak uitkwam. Er werden heel veel en hele grote cassettes verkocht. Had men eerst nog de keus uit drie modellen in de jaren 60 had men keus uit 42 modellen! De meest complete cassette was de 1000 die bestond uit maar liefst 237 stuks.

Gero werkte samen met top ontwerpers

De Gero fabriek werkte samen met verschillende goede ontwerpers zoals Chris van der Hoef, Jan Eisenloeffel en Georg Nilsson. Er werden theeserviezen, rookstellen, bonbonschaaltjes, servetringen en bestekmodellen ontworpen. 

Gero tin

Medewerkers Rinze Hamstra en Theodorus Hooft kregen in de dertiger jaren de opdracht om voor de Gero fabriek tinnen voorwerpen te maken. Hamstra zorgde voor de reclame en de inrichting van de etalages en Hooft zorgde voor de fabricatie van de voorwerpen. 

Gero zilver wordt zilvium

De naam Gero-zilver wekt de suggestie dat het om echt zilver gaat. Tegenwoordig denken nog heel veel mensen dat hun Gero bestek zilver is maar helaas...Gero-zilver is verzilverd. Als de crisis in 1929 toeslaat, merkt de Hollandse zilverindustrie dat de vraag naar het 'dure' echte zilver snel daalt. Gerritsen & van Kempen ziet met lede ogen hoe de Gero fabriek in Zeist haar verzilverde alpacca producten eveneens aanprijst als zilver en als zodanig goed weet te verkopen. Het bedrijf brengt daarom onder de naam 'Ik zal handhaven' in datzelfde jaar een speciale folder uit waarin men het misbruik van de naam en het edelmetaal zilver voor producten die slechts met een laag zilver zijn overtrokken zijn aan de kaak stelt.

Gerritsen & van Kempen protesteert tegen de naam Gero-zilver Kennisbank Zilver.nl

Gerritsen & van Kempen wil zelfs dat er een Koninklijk besluit komt dat zilver tegen dit soort onedelmetaal beschermt. Maar Gero biedt weerwoord in het pamflet "Met open vizier" waarin het stelt dat door de toevoeging van het woord Gero aan zilver een nieuwe, eigen productnaam wordt gecreëerd die voor het publiek volkomen duidelijk is.

De zaak wordt voorgelegd aan de Kamer van Koophandel in Utrecht, die uiteindelijk beslist dat de vele jaren gangbare praktijken waarin fantasienamen als Gero-zilver voor het 'nieuwe zilver' worden gebruikt voor iedereen herkenbaar is en dus niet misleidend is. Deze uitspraak maakt de weg vrij voor de Gero en Sola fabrieken om nog meer eigen namen aan het 'nieuwe zilver' te verbinden. Wat ze de mogelijkheden geeft om definitief in te breken op de traditionele zilvermarkt.

In 1952 moet Gero de naam Gero-zilver toch veranderen in Gero zilvium. De nieuwe Waarborgwet verbiedt de naam zilver voor voorwerpen die niet van zilver gemaakt zijn. Met een grote reclamecampagne brengt Gero het publiek hiervan op de hoogte.

Gero viert zijn 50 jarig bestaan

In de jaren erna weet de Gero-fabriek vervolgens tal van nieuwe bestekken te ontwerpen. De ontwerpen van de ervaren Georg Nilsson en zijn jonge opvolger Dick Simonis maken al snel furore. In 1954 krijgt het bedrijf op de 'Triënnale" in Milaan voor het eerst een internationale onderscheiding. Het ontwerp van Nilsson is in Gero Zilvmeta uitgevoerd, het Gero merk voor roestvrij stalen voorwerpen. Het is een unicum: met de vloeiende, organische en onversierde vormen is dit ontwerp tevens het eerste moderne roestvrij stalen bestek in Nederland. In de jaren erna worden de ontwerpen van Dick Simonis eveneens bekroond in Milaan, Brussel en Canada.

In 1962 viert Gero in Slot Zeist zijn 50 jarig bestaan met een tentoonstelling georganiseerd door Rinze Hamstra. De tentoonstelling liet een historisch overzicht zien van de mens en de maaltijd.

Verzilverd bestek van de Gero fabriek 100 jaar Kennisbank Zilver.nl

Gero zilver

In 1965 brengt Gero een 1e gehalte strak model zilver bestek op de markt gemaakt door de zilverfabriek P. Bruckman & Söhne, dit bleek niet rendabel te zijn. Het strakke model Elegance is ontworpen door Georg Nilsson

De ondergang van een topmerk

Aan het eind van de 60er jaren krijgt Gero concurrentie van goedkoop geproduceerd verzilverd bestek uit het buitenland. Ook werd er niet snel genoeg ingespeeld op de veranderende smaak in Nederland. In 1970 worden er diverse maatregelen genomen maar het mocht niet meer baten, de fabriek in Zeist wordt in 1974 gesloten. De fabriek in Nieuw-Weerdinge draait nog door in een zeer afgeslankte vorm. In 1985 wordt Gero overgenomen door De Koninklijke van Kempen & Begeer, helaas gebruiken die de mooie naam nu voor hele andere producten, zo jammer!

In 2012 wordt het 100 jarig bestaan van de naam Gero gevierd.

Bekijk ook:

Verzilverd bestek