Veel gestelde vragen


+ Hoe zie ik het verschil tussen zilver en verzilverd?
+ Wat is het verschil in de soorten parels?
+ Is zilver.nl lid van de Thuiwinkel organisatie?
+ Welke gehaltes zilver zijn er?
+ Kan ik ook telefonisch contact met u opnemen?
+ Hoe snel kunt u leveren?
+ Hoe werkt de Track Trace?
+ Hoe snel ontvang ik een gegraveerd artikel?
+ Is het veilig om zilver en juwelen via de post te verzenden?
+ Ik heb uw e-mail met de Track & Trace code ontvangen maar deze werkt niet?
+ Kunt u mij garanderen dat ik mijn pakketje de volgende dag echt ontvang?
+ Hoe kan ik betalen?
+ Hoe werkt Ideal?
+ Leveren jullie ook in het buitenland?
+ Wanneer zijn de tijdelijk uitverkochte artikelen weer op voorraad?
+ Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een zilveren bestek?
+ Ik heb nieuw zilver gekocht en nu zitten er na een afwasbeurt vlekken op, hoe kan dit?
+ Verricht u taxaties en hulp met keuren via de mail?
+ Koop u ook in?
+ Kan ik voor mij op maat gemaakte artikelen nog retourneren?




Hoe zie ik het verschil tussen zilver en verzilverd?

Nederland is één van de weinige landen waar al eeuwen een keuringsplicht van goud en zilver is. Alle zilveren en gouden artikelen op www.zilver.nl zijn voorzien van in Nederland geldende zilver- of goudmerken. Meer uitleg over zilvermerken vindt u op onze site bij zilverkeuren, duizenden zilvermerken kunt u bekijken in onze zilver keurendatabase ook kunt u voor meer informatie over de keurmerken terecht bij de Nederlandse waarborg te Gouda.

Wij verkopen in de zilver en sieraden groepen alleen "echt" goud en zilver geen verzilverd of gold plated. Gero 90, EPNS, hotelzilver, voorwerpen gemerkt met 60 of 90 enzovoort, zijn geen zilver maar verzilverd. Verzilverd heeft een onedele basis waar een laagje zilver overheen is gemaakt. Verzilverde artikelen staan alleen in de groep verzilverd. Heel veel verkopers noemen iets zilver wat verzilverd is, of ze noemen iets verzilverd wat slechts zilverkleurig is! Ook zijn er aanbieders die iets zilver noemen maar bij materiaal staat metaal. In zilver staan altijd zilverkeuren! Er zijn alleen uitzonderingen voor artikelen die lichter zijn dan 8 gram of eeuwen oud en de keuren het voorwerp zouden schaden.

Meer over zilverkeuren in onze zilverkeurendatabase

Bij zilver.nl zijn we 24/7 uur per dag bezig met zilver al meer dan 30 jaar lang. We geven u graag advies met verstand van zaken.

Wat is het verschil in de soorten parels?

- Zuidzee parels zijn in zoutwater in oesters gekweekte parels. Een oester kan maar één parel per keer maken en doet hier 2 a 3 jaar over.
- Zoetwater parels worden gekweekt in een mossel in zoetwater. Een mossel kan meerdere parels per keer maken en doet er 2 a 3 jaar over.
- Parelmoer parels worden gemaakt van gemalen parelmoer.
- Crystal Parels zijn imitatie parels dus kristal met een laagje parelmoer, dit laagje kan loslaten als het in aanraking komt met scherpe schoonmaakmiddelen of langs iets scherps schuurt.

Meer lezen over parels kijk dan in ons blog

Meer lezen over parels in onze Kennisbank

Is zilver.nl lid van de Thuiswinkel organisatie?

Ja, wij zijn al jaren lid van de Thuiswinkel organisatie Thuiswinkelwaarborg. (www.thuiswinkel.org) De leden van deze organisatie hebben in overleg met de consumentenbond regels opgesteld om u als klant te beschermen.

Welke gehaltes zilver zijn er?

1e gehalte zilver = sterling is 925/000 veel gebruikt in Engeland (maar niet alles waar sterling op staat komt uit Engeland!)
2e gehalte zilver = 835/000 meestal gebruikt voor gebruiksvoorwerpen omdat 1e gehalte wat zachter is. Het Nederlandse zilver is voor 95% 2e gehalte zilver.
3e gehalte zilver = 800/000 in Nederland haast niet gebruikt wel in Duitsland en Indonesië.

Lees meer over zilvergehaltes in onze Kennisbank

Kan ik ook telefonisch contact met u opnemen?

Natuurlijk kunt u ons altijd bellen! Wij zijn 5 dagen in de week van van 9:00 tot 17:00 uur aanwezig. Wij zijn u graag van dienst! Ons telefoonnummer is 020-4033653 van maandag t/m vrijdag. U kunt ons ook bereiken via de Live Chat op werkdagen van 9 tot 17 uur en via de e-mail info@zilver.nl.

Hoe snel kunt u leveren?

Wij streven naar een zo snel mogelijke levering en versturen uw bestelling, die op werkdagen voor 15 uur besteld en betaald is, nog dezelfde werkdag inclusief eventuele graveringen. Natuurlijk proberen we om de bestellingen die na 15 uur binnenkomen ook nog dezelfde dag te verzenden maar om half 5 worden de postkarren bij ons opgehaald.
Mocht de levering vertraging oplopen dan hoort u dat direct van ons. Zodra uw bestelling feestelijk is ingepakt en klaar staat voor Post.nl ontvangt u een ingepakt e-mail.

Later op de avond, als u pakketje de eerste scan krijgt bij Post.nl, ontvangt u een e-mail met de track & trace code waarmee u de zending kunt volgen en de tijdsbestek waarbinnen het wordt afgeleverd.

Hoe werkt de Track Trace?

U ontvangt van ons een ingepakt e-mail zodra we uw bestelling hebben verzorgd en het pakket klaar staat om mee te gaan met Post.nl. Laat op de avond, zodra Post.nl, het pakketje voor het eerst door de scan haalt ontvangt u een e-mail met de Track & Trace. Door op de link in deze e-mail te klikken kunt u de leverdag en tijd bekijken. Post.nl komt dan 1x het pakketje aanbieden daarna ontvangt u een briefje waarmee u de zending op kunt halen. Heeft u voor een afhaallocatie gekozen dan kunt u het pakketje de dag van afleveren vaak na 2 uur in de middag ophalen. Het pakketje blijft 1 week op de afhaallocatie daarna gaat het retour afzender.


» naar boven

Hoe snel ontvang ik een gegraveerd artikel?

Na ontvangst van uw betaling gaat onze graveur nog dezelfde werkdag aan het werk en versturen wij het pakje nog dezelfde of de volgende werkdag. Bestellingen waarvan we eerst moeten kijken of we het logo kunnen gebruiken of bestellingen waarbij we een voorbeeld moeten maken van de gravering kunnen iets langer duren.


Bestelde artikelen met een gravering kunnen niet retour gestuurd worden, natuurlijk wel als wij een aantoonbare fout hebben gemaakt.

Is het veilig om zilver en juwelen via de post te verzenden?

Wij versturen meer dan 15.000 pakketjes per jaar via PostNl. Onze pakketjes zijn via ons bedrijf verzekerd, pakketjes onder de 100,- euro worden als basispakket met track & trace verzonden, pakjes boven de 100,- euro worden met verhoogde aansprakelijkheid, verzekerd en met track and trace verzonden, u moet tekenen voor ontvangst. U loopt dus geen enkel risico. U moet tekenen bij ontvangst van het pakket.

Wij versturen geen enveloppost meer, al uw aankopen worden dus als pakketje verstuurd. Er verdwijnen teveel enveloppen onderweg dit is vervelend voor ons maar vooral voor u als u een cadeautje op tijd nodig heeft en het komt niet aan.

Ik heb uw e-mail met de Track & Trace code ontvangen maar deze werkt niet?

We melden onze pakketjes direct aan bij Post.nl zodat we u na het inpakken ook meteen een e-mail kunnen sturen met deze code. De code gaat pas werken als Post.nl het pakketje voor het eerst inscaned in het distributiecentrum meestal is dit in de loop van de avond.

Kunt u mij garanderen dat ik mijn pakketje de volgende dag echt ontvang?

Nee, helaas kunnen we dat niet. Wij garanderen u wel dat wij uw bestelling die voor 15 uur is besteld en betaald dezelfde dag door ons wordt verzorgd en verzonden (inclusief eventuele gravering) maar zijn daarna afhankelijk van Post.nl. Door een foutje in de adressering, drukte of een verkeerde sortering kunnen pakjes er altijd iets langer over doen. Wij versturen ruim 15.000 pakjes per jaar en ruim 98% hiervan komt de dag na verzending aan bij de klant.

Hoe kan ik betalen?

U kunt bij ons betalen via Ideal, Creditcard, een bankoverschrijving, achteraf met Pay after, Bankcontact, Giropay, Sofort of via Paypal.

Hoe werkt Ideal?

Bij deze betaalmethode kunt u direct tijdens het bestelproces de betaling afhandelen via uw eigen bank. U rekent af in uw vertrouwde internet betaalomgeving, op basis van specifieke beveiligingsmethode van uw bank. Groot voordeel van het betalen met IDEAL, Paypal of Credit Cards is dat wij direct bericht ontvangen van uw bank dat de betaling is voltooid waarna wij uw pakketje direct kunnen verzorgen en versturen.

Leveren jullie ook in het buitenland?
Jazeker, wij leveren wereldwijd.

De verzendkosten naar het buitenland bekijken.

Wanneer zijn de tijdelijk uitverkochte artikelen weer op voorraad?

Wij doen ons uiterste best om alle nieuwe artikelen op voorraad te hebben. Omdat wij afhankelijk zijn van meerdere leveranciers is dit niet altijd mogelijk. Indien er een uitverkocht artikel is dat u graag wilt hebben kunt u ons een e-mail sturen of bellen dan laten wij u weten wanneer we het artikel weer verwachten.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een zilveren bestek?

Bij een zilveren bestek is het vooral belangrijk om te letten op de tanden van de vorken. Als u de vork op de lepel legt moeten de tanden van de vork net zo lang zijn als de bak van de lepel. De bakken van de lepels mogen niet scherp zijn. Kies altijd voor kwaliteit, een zilveren bestek is een aanschaf voor generaties! Een zilveren vork met versleten tanden heeft alleen nog zilverwaarde! Ook bestekdelen met initialen zijn minder waard.

Lees meer over zilver bestek in ons blog

Ik heb nieuw zilver gekocht en nu zitten er na een afwasbeurt vlekken op, hoe kan dit?

Nieuw of oud zilver wat net gepolijst is vlekt inderdaad in het begin vaak erg, dit is een normale reactie van het edelmetaal. Na een aantal keren gebruikt te zijn en stevig gepoetst met Flint poetsmiddel verdwijnen de vlekken.

Verricht u taxaties en hulp met keuren via de mail?

Helaas is het voor ons onmogelijk om alle e-mails die vragen bevatten over privé bezittingen en/of erfenissen, taxaties en toegestuurde foto’s met diverse goederen te beantwoorden. Er komen gemiddeld 200  e-mails per dag binnen met deze vragen, het is voor ons als klein bedrijf onmogelijk om op al deze vragen antwoorden te geven.

Wel proberen we in ons blog, onze kennisbank en in de zilverkeurendatabase u zoveel mogelijk informatie te geven.

Koop u ook in?

Wij kopen niet in van particulieren, wij hebben hiervoor onze vaste inkoopadressen.
Voor verkoop of taxaties van u goederen kunt u altijd terecht bij een veilinghuis bij u in de buurt.

Het lukt ons helaas niet om alle e-mails, ruim 200 per dag, die bij ons binnenkomen omtrent taxaties, verkoop en inkoop te beantwoorden. Dit zijn er gewoon teveel, het ontbreekt ons daarvoor aan tijd. Het is naar ons idee ook niet mogelijk om zilver of juwelen te taxeren/beoordelen vanaf een foto.

Voor informatie over zilverkeuren kunt u altijd kijken in onze zilverkeuren database voor meer informatie over zilver, antiek zilver, sieraden en meer kunt u lezen in ons zilver blog

Kan ik voor mij op maat gemaakte artikelen nog retourneren?

Nee, het is niet mogelijk om sieraden die we voor u op maat hebben laten maken te retourneren. Ook gegraveerde artikelen kunnen niet worden geretourneerd. We kunnen natuurlijk wel kijken of onze graveur er nog iets aan kan veranderen.

Lees ook:

Over ons Zilver.nl en Old Memories samen één

Bekijk onze collectie:

Sieraden

Zilver

Kraamcadeaus