Delen

Tiffany

Hoewel 'Tiffany' klinkt als een hele zelfstandige stijl en stroming, is het in werkelijkheid vooral een naam die zijn oorsprong vindt in een Amerikaans bedrijf. Wel is het een zeer bekend en belangrijk merk. Het warenhuis Tiffany & Co. werd in de 19e eeuw opgezet in New York door Charles Lewis Tiffany, die naar de stad was getrokken om zijn fortuin te maken. De eerste tijd was het vooral uitproberen waar het publiek behoefte aan had. Maar het bedrijf specialiseert zich al snel in sieraden en andere kostbaarheden, omdat hier veel vraag naar bleek te zijn. Er werden vaste ontwerpers aangetrokken, zo was de zoon van Tiffany ook korte tijd actief als ontwerper voor de eigen collecties. Een van de ‘signature designs’ is de open-hart-ketting: een zilveren ketting met een kleine diamant die in de jaren ’70 werd ontworpen en al snel een favoriet cadeau werd voor bijzondere gebeurtenissen zoals een afstuderen of een 21e verjaardag. 


Naast juwelen is Tiffany geliefd om haar zilverwerk, horloges, parfums en decoratieve haarkammen. Maar ook glaswerk is een kenmerkende productcategorie waarmee het luxe warenhuis naam heeft gemaakt. 
In de wereld van sieraden en accessoires is 'Tiffany' een begrip vanwege de hoge kwaliteit van de stukken en de luxueuze uitstraling van de eigen ontwerpen. Ook de turquoise verpakking (eenvoudig maar stijlvol) is beroemd en legendarisch. Wie een sieraad van Tiffany wil verkopen, maakt veel meer kans op een goede prijs als de oorspronkelijke verpakking nog aanwezig én intact is. 


Hoewel er nog ieder jaar nieuwe sieradencollectie uit komt, zijn er ook klassiekers en basisstukken die het merk Tiffany belichamen zoals de 'Return to Tiffany' serie met het legendarische bedeltje in hartvorm.