De Zilverfabriek Voorschoten

De Zilverfabriek Voorschoten 

De Zilverfabriek

Als in 1925 naamgever Antonius Everdinus van Kempen, de Van Kempen, Begeer en Vos Zilverfabriek verlaat en gaat samenwerken met concurrent Gerritsen verandert de naam van de firma in De Zilverfabriek Voorschoten.

Een boeiende tijd met een concurrentiestrijd tussen beide zilverfabrieken breekt aan. Dit haalt het beste in beide naar boven, goede ontwerpers, strakke modellen en mooie kwaliteit komen eruit voort. De leiding is in deze jaren in handen van Carel Begeer, die onder andere ontwerpster Christa Ehrlich naar de fabriek haalt.

In 1960 komt hieraan een einde en fuseren de concurrenten en vormen De Koninklijke van Kempen en Begeer.

Bekijk ook:

Gerritsen & Van KempenVan Kempen

Toont 1 - 2 van de 2 items
    Toont 1 - 2 van de 2 items

    De zilverfabriek Voorschoten

    In de zilverfabriek zorgen moderne voorzieningen zoals gasverlichting en stoommachines voor een hoge productiecapaciteit, terwijl ambachtelijk geschoolde vaklieden zilversmeedkunst van het hoogste niveau afleveren. De productie van de zilverfabriek bestond voornamelijk uit huishoudelijk zilverwerk zoals bestek, schepwerk, broodmanden, vazen en zilveren kandelaars. Er was een breed assortiment in veelal klassieke stijlen maar er werd ook modern zilver gemaakt in nieuwe stijlen.

    Machines deden het grove werk maar voor de fijnere bewerkingen waren vele mensenhanden nodig.

    Carel Begeer

    Carel Begeer was de directeur generaal van De Zilverfabriek. Carel Begeer was zelf een goed ontwerper en zilversmid. In 1926 werd er op zijn initiatief een dieptrekpers geïnstalleerd in de zilverfabriek. Hierna werd er zilverwerk ontworpen waarvan de vormen werden aangepast aan de mogelijkheden van de dieptrekpers voor moderne ontwerpen. Zo had de machine invloed op de nieuwe ontwerpen.

    Deze dieptrekpers kon in één beweging een diepe holle vorm trekken uit een vlakke, platte plaat zilver. Deze simpele vorm was zeer geschikt voor de destijds nieuwe, moderne ontwerpen. De productie is snel maar geeft ook ruimte voor artisticiteit. 

    Christa Ehrlich, de Weense ontwerpster, die vanaf 1927 bij de zilverfabriek komt werken, experimenteert volop met de mogelijkheden van de machine. De resultaten zijn fantastisch en tot heden ten dagen zijn de ontwerpen zeer geliefd en echte collector's items. Haar ontwerpen brachten en brengen de nieuwe tijd naar de Nederlandse huizen.