De Biedermeier periode liep van ongeveer 1815 tot 1860 en is afkomstig uit Duitsland. De naam 'Biedermeier' is bedacht door Ludwig Eichrodt, een dichter die in zijn gedichten de draak stak met een schoolmeester 'Biedermaier'. Het waren gedichten over het alledaagse leven, de Biedermeier stijl was dan ook een huiselijk, gezellige, romantische stijl. De stroming wordt gezien als een reactie op de strenge en strakke Empire periode. De naam Biedermeier kreeg de stijl zoals bijna alle stijlen pas achteraf toen Eichrodt in 1869 de bundel 'Biedermeier's Liederlust publiceerde.
Gezellige woonkamer in Biedermeier stijl, privé foto Musee des Arts Decoratifs Parijs.
Ook in de beeldende kunst en in meubelontwerpen is de Biedermeier periode te herkennen aan de wat kleinere, fijnere motieven en vriendelijke vormen.
Biedermeier als stijl had indertijd een wat gezapig, zelf truttig imago. De stroming bleef echter tot het begin van de 20ste eeuw populair bij het publiek. Biedermeier stond voor de middenklasse die steeds welvarender werd en zich wilde omringen met mooie meubels, klokken, sieraden en zilver. Maar de stijl viel bij alle sociale niveaus in de smaak tot en met koninklijke huizen en de toepassingen varieerden van sober tot opvallend.
De Biedermeier stijl kenmerkt zich door afgeronde, vloeiende vormen, subtiele decoraties en een zachte en romantische uitstraling. Het zilver uit de Biedermeier periode heeft zachte ronde vormen eerst nog veelal glad maar later, na 1835, vaak versierd met fijne graveringen met krullen en bloemen. Er is heel veel prachtig zilver schepwerk in deze periode gemaakt, een groot assortiment aan schepwerk maar ook heel veel mooi corpuswerk. De stijl loopt in Nederland door tot ongeveer 1870, de laat Biedermeier. Ook is er uit deze periode veel schepwerk met benen en agaten heften.
Nederlands zilveren vorkjes, van links naar rechts: anno 1844, anno 1850 en de laatste anno 1876.
Ook het groot zilver uit deze periode is prachtig, zilveren koektrommels met verhoogde deksel met fraaie graveringen, koffieserviezen met gedreven bloem- en bladversieringen en porseleinen borden met zilveren beugels. Rond 1850 komt ook de parelrand weer in de mode en zien we deze terugkomen op allerlei groot zilverwerk en schepwerk.
Zilveren koektrommels gemaakt door L. van Grastek te Amsterdam in 1858, ook gemerkt met het winkeliersmerk van Bonebakker en Zoon.
In de Biedermeier periode, de stijl van het huiselijke, de huiselijke gezelligheid zijn er heel veel leuke, mooie en bijzondere zilveren collectors items gemaakt. Zo zijn er vele mooie zilveren doosjes, zilver naaigerei, zilveren tasbeugels, parfumflesjes en nog veel meer. Het is een zeer geliefde periode om uit te verzamelen.
Rond 1815 maakte de koele, strakke Empire stijl langzaam plaats voor het Biedermeier tijdperk. Bij de huiselijke, gemoedelijk sfeer van de Biedermeier tijd hoorden ook lieve, vaak fijne sieraden. Sieraden met een link naar de liefde zoals hartjes, pijlen van amor en medaillons, sieraden met de focus op het verleden het oude Griekenland en Rome in camee's, intaglio's en micro mozaieken maar ook sieraden om te herdenken zoals haarsieraden, rouwsieraden. Het was een eclectische periode.
In Engeland wordt de periode van 1837 tot 1901 het Victoriaanse tijdperk genoemd naar koningin Victoria. Het is de langstlopende periode in de juwelengeschiedenis, die precies gelijk loopt met de periode dat de koningin op de troon zat. De periode werd gevormd door haar persoonlijke leven en door de industriële revolutie.
Edelstenen die in de Biedermeier periode vaak werden gebruikt zijn turkoois, amethist, topaas, citrien en granaat.
Ook grote broches bezet met roosdiamanten in de vorm van een bloemtak waren populair. De 'bloem' werd dan op een veer gezet, het zogenaamde en-tremblant, waardoor de diamanten bij iedere beweging hun schitteringen lieten zien. Met deze bloemen werden liefde en vriendschap uit gedrukt.
Bekijk ook onze collectie:
Biedermeier zilver bestek en schepwerk