Bij galvanoplastiek worden holle gipsen vormen gebruikt, waarin modellen van dieren, mensen en landschappen zijn afgedrukt, die vervolgens met grafiet geleidend worden gemaakt en in een bad met een metaalmengsel worden gehangen. Door dit bad wordt elektrische stoom geleid waardoor het metaal op de vormen neerslaat. Als de metaallaag dik genoeg is, wordt het gips verwijderd. Metalen als koper en zilver kunnen zo op een industriële wijze op kleine en grote sierlijke galvanoplastieken worden aangebracht.
In deze galvanoplastiek techniek ziet Matheus van Kempen een unieke mogelijkheid om prestigieuze stukken te maken. Als hij bezig is met de voorbereidingen op de Wereldtentoonstelling van 1867 betrekt hij zijn jongste zoon Louis bij zijn plannen. Louis van Kempen heeft in Utrecht een studie over metallurgische scheikunde gevolgd en wijdt zich met name aan deze nieuwe techniek de galvanoplastiek, waarbij het gebruik van elektriciteit centraal staat.
In 1863 is Mattheus van Kempen, als vooraanstaand burger, aanwezig bij de eerste steenlegging door prins Frederik bij het nationaal Monument in Den Haag. Het Nationaal Monument herinnert eraan dat Nederland 50 jaar eerder, na de komst van de Oranjes in 1813 is bevrijd van het Franse juk. Hoewel de eerste steen is gelegd moet een ontwerpwedstrijd bepalen hoe de vormgeving er verder uit gaat zien.
Als Matheus ter ore komt dat men de opdracht aan een fransman wil geven en de voortgang stagneert komt er overleg tot stand tussen Van Kempen en het comité. Van Kempen ziet in de galvanopastiek een mogelijkheid voor het vervaardigen van de grote beeldengroep voor het Nationaal monument. Hij wil het grote beeld in koper uitvoeren en zo de Hollandse eer redden. Voor de Wereldtentoonstelling in Parijs zendt Van Kempen niet alleen zilveren en gouden voorwerpen in maar ook koperen voorwerpen die volgens het nieuwe procédé waren gemaakt. Deze inzendingen waren een groot succes.
Prins Hendrik is zo ingenomen met de resultaten van galvanoplastiek dat hij van Kempen de opdracht geeft voor het Nationaal Monument. Het is een eer voor Van Kempen en een beloning voor de innovatiekracht van de zilverfabriek. Het ontwerp van de beeldengroep is van Koelman en Van der Wayen Pieterszen. De bekende beeldhouwer Jaquet uit Brussel verzorgt de mallen van de modellen. De beelden worden in Voorschoten door Van Kempen vervolgens vrijwel uit één stuk gemaakt, wat uniek is. Als Prins Frederik in 1869 in Voorschoten het voltooide werk bekijkt is hij 'oprecht uit het hart geweld'. In 1869 worden de metershoge beelden onthuld, 22 meter hoog, imposant, op een steenworp afstand van Paleis Noordeinde.
Bekijk jij ook onze collectie:
De collectie zilver bestek van Van Kempen & Begeer
Het antieke zilverwerk van Van Kempen
Bron:
Van Kempen & Begeer